Sök
  • Maria Johansson

Hur en fika kan kännas!

Idag unnade jag mig en lång härlig fika på mysiga Olof Viktors, på Österlen.

Så underbart god morotssoppa med getost och valnötter… och självklart en efterrätt! Så underbar!

Deras framgångsrecept förutom den goda maten och fikan, den mysiga kullerstens gården och butiken, tror jag personligen på djupet är en upplevelse av att älska det de gör …

... vilket också bekräftades genom att jag stötte på min gamla kollega som jag jobbade med för massa år sedan. Hon är otrooooooligt duktig på att baka, laga och fixa vackra uppläggningar!

En fika kan verkligen få en att känna många olika saker. Alltifrån…


Livet är gott

Det här var onödigt

Så mysigt

Mest mätt och njöt mest med ögonen

Vill ha mer



Som entreprenörs coach vet jag att ett företags strävan efter att vara ”the place to go to” ofta omedvetet genomsyras av synen på vad egentligen ordet service är.


Det finns några väldigt stora och viktiga skillnader i ett företags syn på personlig service. En personlig service som bara genomlyses av strikt professionalitet blir ofta kall och opersonlig. En personlig service som bara genomlyses av att vara pratglad och avslappnad blir lätt rörig och platsen kan förlora sin höga standard. Oavsett om själva lokalen är lyxig drar ett omatchande bemötandet ner hela intrycket.


Om du bygger en verksamhet som en slotts sal men dyker upp som en gymnastik ledare och tjoar och hejar på dina kunder som om de vore deltagare på ett gympapass matchar inte upplevelsen man får av slottssalen.

Därför att Du och dina produkter måste matcha upplevelsen! Risken är att dina kunder blir förvirrade annars och inte förstår vad de får! Fastän du har tusen skyltar, en hemsida och broschyrer.


Ett riktigt bra tips för dig som driver företag är att se om du (och din personal) matchar den upplevelse man får hos er.


Många företag skriver att de har en personlig service men när man väl kommer dit undrar man vad den tog vägen. Inte alltid pga att servicen faktiskt på något sätt var otillräcklig utan för att upplevelsen och den man möter är totalt två helt olika saker. Går jag in på ett gympa pass förväntar jag mig en glad och tjoig, pigg ledare, går jag in på ett spa förväntar jag mig en lugn och vänlig värdinna, besöker jag ett slott förväntar jag mig någon som ger mig upplevelsen jag längtar efter på ett slott.


Känslan av riktig personlig service genomsyras av att älska sitt hantverk - och matcha det man erbjuder! Då händer det där lyftet som gör ett ställe till en plats man gärna besöker!


Det tycker jag detta mysiga café lyckas väldigt bra med!

Hur glad blir man inte av denna ståtliga kärleks förklaring?


Tack Olof Viktors för en mysig stund hos er!


28 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla